تبلیغات در فضای مجازی؛ روش ها و آنچه که شما باید بدانید

یکی از سوالات رایج مدیران کسب و کارهای اینترنتی، معرفی انواع تبلیغات در فضای مجازی است. با توجه به گستردگی بازاریابی اینترنتی و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، تاثیر تبلیغات در فضای مجازی چشم‌گیر شده است. اما هزینه تبلیغات در فضای مجازی مسئله مهم در بازاریابی است. بنابراین سوال اصلی این است که با چه روشی و با کمترین هزینه می توانیم بیش ترین میزان فروش را داشته باشیم؟آیا استفاده از خدمات تبلیغات مجازی وب‌سایت‌ها مقرون به صرفه می‌باشد ؟

هدف ما در این مقاله بررسی انواع تبلیغات در فضای مجازی است تا مالکان کسب و کارهای اینترنتی با دیدن همه‌ی گزینه‌های پیش رو، به انتخاب روش‌های مناسب و موثر بپردازند.

این مقاله با پرداختن به ۱۰ روش از انواع تبلیغات در فضای مجازی به شما کمک خواهد کرد تا گزینه‌های مختلفی را که امکان پذیر است، ببینید و بهترین روش را برای خود انتخاب کنید. پس از بررسی هر روش، آموزش های جانبی و مکمل را نیز معرفی کرده ایم. در کل نگران هیچ چیز نباشید اونش باما!

انواع تبلیغات در فضای مجازی

۱) تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی و یا بنری یکی از رایج ترین انواع تبلیغات در فضای مجازی است. احتمالا این شیوه از تبلیغ را به صورت گسترده در سایت های خبری و پربازدید دیده باشید.

در این روش، شما به عنوان کسی که قصد تبلیغ دارد، با یک سایت پربازدید تماس می‌گیرید. سپس به مدت مشخصی یکی از فضاهای تبلیغاتی آن را اجاره می‌کنید (برای مثال ۱ ماه یا ۳ ماه). سپس یک بنر تبلیغاتی طراحی می‌کنید تا محصول یا خدمت شما را معرفی کند و آن را در اختیار این سایت قرار می‌دهید. با این کار شما محصول خود را به مخاطبان این سایت معرفی کرده اید. هزینه تبلیغات در فضای مجازی از این طریق، به روش‌های زیر پرداخت می‌شود.
روش های پرداخت هزینه در تبلیغات نمایشی

به طور معمول ۳ روش برای پرداخت هزینه تبلیغات نمایشی وجود دارد که عبارتند از

الف)‌ روش CPT که مخفف عبارت Cost Per Time می‌باشد.

ب) روش CPM که مخفف عبارت Cost Per Mille می‌باشد.

ج) روش CPC که مخفف عبارت Cost Per Click می‌باشد.

در ادامه به شرح این ۳ روش خواهیم پرداخت

روش CPT

در روش CPT ، تبلیغ دهنده در ازای زمان مشخصی از نمایش بنر، هزینه مشخصی را به سایت تبلیغ کننده پرداخت کند. برای مثال شما به ازای اجاره‌ی ۱ ماه فضای بنر، مبلغ ۲ میلیون تومان به آن سایت پرداخت می‌کنید.

روش CPM

در روش پرداخت CPM ، شما به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش بنرتان، مبلغ مشخصی بنا را به سایت تبلیغ کننده پرداخت می‌کنید.

روش CPC

در روش پرداخت CPC ،شما به ازای تعداد نفراتی که روی تبلیغ شما کلیک می‌کنند، هزینه پرداخت می‌کنید. برای مثال به ازای هر فردی که روی تبلیغ شما کلیک کند، ۷۰۰ تومان به سایت نمایش دهنده‌ی بنر، پرداخت می‌کنید.

تبلیغات موتور جستجو (SEM)

دومین روش پرکاربرد و پر بازده دیجیتال مارکتینگ در بین انواع تبلیغات در فضای مجازی ، بازاریابی موتورهای جستجو است.

در مقابل SEO که به صورت بدون هزینه و بر مبنای بهینه سازی محتوای سایت صورت می گیرد؛ SEM قرار دارد که به صورت پرداختی است.

به عنوان مثال در سیستم موتور جستجو گوگل (تبلیغاتی که تحت عنوان Adwords شناخته می شوند) لینک وب سایت ها در معرض نمایش قرار داده می شوند و در ازای هر کلیک هزینه مشخصی از حساب وب سایت کم می شود.

این سیستم در موتور جستجو گوگل اصطلاحا تحت عنوان کلیکی و یا PPC/CPC است که در ادامه مبحث در مورد آن توضیح خواهیم داد.

نتایجی که در کنار آدرس وب‌سایت‌شان کلمه “ad” اضافه شده، در واقع وب‌سایت هایی هستند از تبلیغات موتورجستجوی گوگل که از انواع تبلیغات در فضای مجازی است، برای دیده شدن استفاده کرده‌اند.

البته این موضوع دلیل بر نامرتبط بودن محتوای وب‌سایت با عبارت سرچ نیست. بلکه برای نمایش داده شدن به عنوان تبلیغ نیاز به بالا بودن Quality Score وب سایت است که در مورد آن در بسته آموزشی گوگل Adwords توضیح می‌دهیم.

تبلیغات کلیکی (CPC / PPC)

در توضیحات مربوط به “SEM”، از این نوع تبلیغات تحت عنوان یکی انواع تبلیغات در فضای مجازی که سیستم تبلیغاتی گوگل نیز از آن استفاده می‌کند، نام بردیم.

در این روش، بنا بر قرارداد هر کسب و کار در ازای هر کلیک بر روی لینک یا بنری که منتهی به وب سایتش می شود، مبلغ مشخصی به سایت لینک دهنده پرداخت می کند.

این مبلغ برای سایت‌های تبلیغاتی داخلی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰۰ تومان در ازای هر کلیک متغییر است. و هزینه آن در هر شرکت تبلیغاتی با کمک شاخص‌های مختلف تعیین می‌شود.

این نوع از انواع تبلیغات در فضای مجازی ، ممکن است در نگاه اول هزینه بر تر از روش‌های بنری باشد. ولی با توجه به اینکه شما فقط در ازای افرادی که بر روی بنر شما کلیک کرده‌اند هزینه پرداخت می‌کنید. در واقع این روش بهینه‌تر از روش‌های دیگر است. پس بهتر است که بگوییم در واقع از معقول‌ترین انواع تبلیغات در فضای مجازی است.

تعداد کاربرانی که با کلیک بر روی لینک مورد نظر وارد وب سایت شما شده اند با کمک نرم افزار و یا افزونه های مختلف مانند گوگل آنالیتیکس و وب مستر قابل اندازه گیری هستند. بدین ترتیب از صحت تعداد کلیک‌ها می‌توانید مطمئن شوید و بر آن نظارت کنید.

البته توجه داشته باشید که استفاده از این دو ابزار فقط و فقط مربوط به تبلیغات کلیکی نمی‌شود!

بلکه، شما باید به عنوان صاحب یک کسب و کار اینترنتی به صورت روزمره، ورود و خروج کاربران را رصد کنید تا با توجه به این اطلاعات بتوانید برای برنامه‌های آینده وب سایت خود تصمیم بگیرید.

گوگل وبمستر ابزار رسمی معرفی شده توسط گوگل است که به وب مستر ها و مالکان کسب و کارهای اینترنی کمک می‌کند تا سایت خود را بهتر مدیریت کنند.

این مدیریت بهتر هم در زمینه بهبود سئو و جذب ترافیک بیش تر از گوگل است و هم در مورد حل مسائل و مشکلات فنی وب سایت.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده از فیس بوک شروع شد.در حال حاضر اینستاگرام و تلگرام پیشتازه شبکه‌های اجتماعی در استفاده توسط کاربران ایرانی هستند. شما می‌توانید تاثیر تبلیغات در فضای مجازی را در این شبکه‌ها ببینید.

این نوع تبلیغات شبکه اجتماعی مربوط (فیس بوک، اینستاگرام و … ) با استفاده از اطلاعاتی که کاربر به شبکه اجتماعی که عضو آن است می‌دهد؛ از جمله سن، جنسیت، محل زندگی و محل تحصیل و حتی صفحه هایی که دنبال می‌کند می‌تواند از جمله روش‌های تبلیغاتی با دقت بسیار بالا باشد.

تبلیغات اپلیکیشنی

شامل تبلیغاتی می‌شود که در ازای پرداخت وجه، در جایگاه تبلیغ یک اپلیکیشن و یا به صورت پخش ویدئو در هنگام استفاده از یک برنامه ظاهر می‌شود.

رپورتاژ آگهی

این نوع از انواع تبلیغات در فضای مجازی درواقع مقاله‌ای است که به صورت یک مطلب علمی در یک سایت مرتب منتشر می‌شود. در این از تبلیغ‌ها با اینکه هدف متن تبلیغ یک کسب و کار است ولی کاربر متوجه تبلیغ بودن آن نمی‌شود.

برای مثال فرض کنید که یک متخصص پوست می‌خواهد از این روش برای خود تبلیغ کند. بنابراین اقدام به نوشتن یک مقاله و مطلب علمی در زمینه زیبایی (برای مثال از بین بردن لکه‌های پوستی) کرده و در یک وب‌سایت مرتبط آن را منتشر می‌کند و در انتها نام خود و کانالی برای ارتباط با خود در وب‌سایت مورد نظر قرار می‌دهد.

کاربران با خواندن مطلب به عنوان یک پست علمی، و اعتماد این پزشک (با وجود این باور که کسی که مقاله می‌نویسد همه چیز را می‌داند)، تنها راه حل مشکل خود را ارتباط مراجعه به او خواهند دید.

ایمیل مارکتینگ

یکی از بهترین راه‌های تبلیغات در بازاریابی اینترنتی ، ایمیل مارکتینگ است. در این روش، شما در واقع پیام تبلیغاتی خود را ارسال می‌کنید. تاثیر تبلیغات در فضای مجازی از طریق ایمیل مارکتینگ بر هیچ بازاریاب اینترنتی چشم پوشیده نیست.

آنچه آمار‌ها می‌گویند!

بر اساس آمار اتفاقی که در ایمل مارکتینگ رخ می‌دهد این است.

بالغ بر ۵۴ درصد افراد، تمایل به کسب و کارهایی دارند که به آن ها ایمیل می زنند. حدود ۷۱ درصد از این افراد مدعی هستند که اسم شرکت‌هایی که برای آن‌ها به صورت مستمر ایمیل می فرستند، در هنگام خرید کردن به صورت ناخودآگاه در ذهن‌شان یاد آوری می‌شود.

این اعداد به خوبی نشان‌دهنده مؤثر بودن روش ایمیل مارکتینگ است. به همین دلیل اهمیت آن را در آموزش بازاریابی اینترنتی دو چندان می‌کند.

شاید در نگاه اول این روش را نپسندید، چرا که با آمدن اسم ایمیل مارکتینگ به یاد صندوق دریافت‌تان که پر از ایمیل بی معنی است، می افتید! اگر حدسی که زده شد درست باشد، باید بگویم که در اشتباه هستید!

این روش ناخوشاید در واقع با نام اسپم مارکتینگ شناخته می‌شود که پیام‌های تبلیغاتی مربوط به این دسته اغلب بدون خوانده شدن پاک می‌شوند.

مساله حائز اهمیت در انجام یک ایمیل مارکتینگ درست، داشتن لیست ایمیلی مناسب و مخصوص خودتان است.

فرآیند ایمیل مارکتینگ چیزی فراتر از خریدن یک لیست ایمیلی و بمباران کردن صندوق دریافت ایمیل های موجود با پیغام های بدون استراتژی فکر شده است.

در واقع برای داشتن یک ایمیل مارکتینگ موفق و رسیدن به این اعداد و ارقام، لازم است تا لیست ایمیلی خودتان را، از مشتریان بالقوه کسب و کار خودتان بسازید.

بسیاری از افراد در جلسات مشاوره تیم لرن مارکتینگ، از ایمیل مارکتینگ به عنوان یک تجربه ناموفق یاد می‌کنند. ولی بعد از بررسی دقیق‌تر متوجه این قضیه می‌شویم که آن‌ها نیز مرتکب این اشتباه رایج در انجام فرآیند ایمیل مارکتینگ شده‌اند.

هرگز فراموش نکنید که برای تبدبل ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری نیاز به رعایت نکات و ظرافت‌هایی است.

تبلیغات اسپانسری

اگر از جمله افرادی هستید که از وب‌سایت‌هایی نظیر یوتیوب و یا آپارات و … استفاده می‌کنید. پس قطعا با این نوع از انواع تبلیغات در فضای مجازی مواجه شده‌اید.

تبلیغات اسپانسری در واقع آن دسته از تبلیغاتی است که در ابتدای هر ویدئو به صورت تصویر و یا ویدئو کوتاهی برای شما پخش می‌شود.

اینفلوئنسر مارکتینگ

فبل از توضیح این روش به عنوان یکی از انواع تبلیغات در فضای مجازی بهتر است در مورد اصطلاح اینفلوئنسر (influencer) و یا به عبارتی شخص تاثیر گذار بیشتر توضیح بدهم.

در واقع اصطلاح اینفلوئنسر با گسترش شبکه‌های اجتماعی به وجود آمد. اینفلوئنسر ها افرادی هستند که تعداد زیادی از افراد پست ها و یا ویدئو های آن‌ها را دنبال می‌کنند و به عبارتی افرادی تاثیرگذار بر روی دیگران هستند.

در روش اینفلوئنسر مارکتینگ که یکی از انواع تبلیغات در فضای مجازی است که به تازگی طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است. در ازای قراردادی، فرد اینفلوئنسر اقدام به معرفی کالا و یا خدمات یک کسب و کار می‌کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *